قیمت گذاری با هدف یک قمار نوع دوستی در راهروی خواربارفروشی است


محتوای مقاله

آزمایش بشردوستانه مصرف کننده در سطح فروشگاه های مواد غذایی مفهومی است که اقتصاددانان و کارآفرینان اجتماعی را به طور یکسان مجذوب خود می کند. ایده تکیه بر سخاوت و نوع دوستی مصرف کنندگان برای کمک به نیازمندان و در عین حال سرپا نگه داشتن یک فروشگاه مواد غذایی، سؤالات مهمی را ایجاد می کند.

تبلیغات 2

محتوای مقاله

اما آیا واقعاً می تواند کار کند؟

یک آزمایش مهم در حال حاضر در مونترال در حال انجام است، جایی که اخیراً یک فروشگاه مواد غذایی مستقل به نام 3 Paniers افتتاح شده است. این فروشگاه سه امتیاز قیمت متفاوت را ارائه می‌دهد: «قیمت همبستگی» که سود را کاهش می‌دهد تا محصولات را برای کسانی که بودجه کمی دارند مقرون به صرفه‌تر کند. «قیمت پیشنهادی» که شامل حاشیه سود استاندارد مورد نیاز برای سلامت مالی این شرکت اجتماعی است. و قیمت پرداخت، که نه تنها هزینه ها را پوشش می دهد، بلکه به قیمت همبستگی یارانه می دهد و از ماموریت گسترده تر فروشگاه حمایت می کند.

این سوال باقی می ماند که آیا بسیاری از مصرف کنندگان گزینه Pay-it-Forward را انتخاب می کنند یا خیر.

اگرچه می توان امیدوار بود، اما واقعیت ممکن است متفاوت باشد. مصرف کنندگان، صرف نظر از توان مالی خود، اغلب بودجه غذایی خود را به روش های مختلف مدیریت می کنند. فروشگاه‌هایی مانند 3 Paniers ممکن است افرادی را که به سمت ماموریت جذب می‌شوند جذب کنند، اما تعداد آنها احتمالاً کم خواهد بود.

محتوای مقاله

تبلیغات 3

محتوای مقاله

ویدیوی توصیه شده

در حال بارگیری...

پوزش می طلبیم، اما این ویدیو بارگیری نشد.

مفهوم مشابهی در «آنارشیست»، یک کافی‌شاپ «ضد سرمایه‌داری» در تورنتو که بر اساس مدل پرداخت هر چه می‌توانی کار می‌کرد، امتحان شد. سال گذشته پس از کمی بیش از یک سال فعالیت بسته شد.

با وجود این، این ایده ناپدید نشد. یکی دیگر از بازارهای غذایی که می توانید پرداخت کنید، در ماه ژوئن در کیچنر افتتاح شد تا در دسترس بودن غذا در جامعه بهبود یابد. بسیاری از ابتکارات کمتر شناخته شده در سراسر کشور این هدف را دارند: چگونه کسانی را که خوش شانس ترند تشویق کنیم تا از کسانی که در خرید مواد غذایی عقب مانده اند حمایت کنند.

با این حال، این یک مفهوم گریزان است که در طول زمان موفقیت آمیز نبوده است.

به نظر می رسد بانک های مواد غذایی و سازمان های نجات غذا مانند Second Harvest زمان آسان تری را با استفاده از نوع دوستی دارند. ادغام گروه های مختلف اجتماعی-اقتصادی در یک فروشگاه همیشه یک چالش بوده است. مفهوم حمایت ثروتمندان از فقرا در همان فضای خرده‌فروشی، دقیقاً همان چیزی است که این فروشگاه‌ها برای رسیدن به آن تلاش می‌کنند.

تبلیغات 4

محتوای مقاله

در حالی که زیبایی این ابتکارات در پتانسیل آنها برای ایجاد پورتال های اجتماعی-اقتصادی برای همه نهفته است، اکثر آنها به احتمال زیاد برای بقا در دراز مدت مبارزه خواهند کرد. طبیعت انسان، با تمایلش به تقسیم‌بندی، اغلب به این معناست که مردم حاضر نیستند برای غذای خود پول اضافی بپردازند تا از دیگران حمایت کنند.

با این حال، برخی از این کارها در حال حاضر در مقیاس بسیار بزرگتر انجام می شود، البته بدون هیاهو. علی‌رغم انتقادها در طول سال‌ها، خواربارفروشان عمده مانند Loblaw، Sobeys، Metro، Costco و Walmart Canada سهم قابل توجهی در بانک‌های مواد غذایی و آژانس‌های مواد غذایی دارند. به عنوان مثال، مترو، کوچکترین سه خواربارفروش بزرگ کشور، سال گذشته بیش از 60 میلیون دلار به بانک های مواد غذایی کمک کرد.

این شرکت ها ضمن کسب سود، با مشارکت در طرح های مختلف از جمله رفاه کودکان، سوادآموزی، آموزش و مسکن، نقش بسزایی در حمایت از نیازمندان ایفا می کنند.

تبلیغات 5

محتوای مقاله

از سوی دیگر، شرکت‌های اجتماعی کوچک‌تر، با مشارکت دادن داوطلبان و پرورش احساس مسئولیت جمعی، با هدف گردهم‌آمدن جوامع در کنار هم هستند. بحث در مورد ارزش این تلاش سخت است. بسیاری از ما دوست داریم شاهد موفقیت و رونق این مشاغل باشیم. با این حال، پایدار کردن این ابتکارات یک چالش بزرگ باقی خواهد ماند.

اجازه دادن به مصرف کنندگان برای انتخاب قیمت مطمئناً یک مفهوم جذاب است. حیف است که ما نمی توانیم همین کار را با مالیات بر درآمد شخصی انجام دهیم.

– دکتر Sylvain Charlebois مدیر ارشد آزمایشگاه تجزیه و تحلیل مواد غذایی کشاورزی و استاد توزیع و سیاست گذاری مواد غذایی در دانشگاه دالهوسی است.

محتوای مقاله

دیدگاهتان را بنویسید